Út, sebesség, idő - turbócsiga!

Sokszor felmerül a kérdés, hogy hogyan is tanul egy olyan gyerek, aki egyéni, személyre szabott tanulás mentén halad. Akik olyan rendszert láttak eddig, amiben meg van határozva, hogy x idős gyermek y anyagot z sorrendben kell hogy magához vegye, azok számára ez ismeretlen terep, így aztán a kérdés abszolút helyén való és jogos.

Most bemutatok egy átlagos reggeli "nemtanulást", egy friss példát a harmadikos 9 és fél éves otthontanuló életéből:

Csütörtöktől Várpalotán voltunk, sógornőméknél. Böbe Unokatestvérével voltunk, bébiszitteltünk.

Péntek reggel Böbe, apukája és Unokatesó elmentek az iskolába. Majd rövidesen visszaérkeztek a Leány és az Apukája.

Csodálkoztam is, meg is kérdeztem:
- Nahát, autóval voltatok, hogy ilyen hamar megérkeztetek?
- Nem, gyalog mentünk, de az Unokatesó tudott egy rövidebb utat az árkokon keresztül. Ha autóval megyünk, akkor is nagyjából ugyanennyi idő lett volna, mert az út ugyan hosszabb, de gyorsabban haladtunk volna.

Na, ilyenkor bekapcsol az agyam. Itt az idő, hogy ...
- Gyere, van kedved kimenni az asztalhoz?
- Jupiiííí, ilyenkor mindig az jön, hogy készítünk valamit, rajzolunk vagy beszélgetünk.

... és tényleg, ilyenkor valóban ez következik :)

Elővettünk papírt és ceruzákat, színeseket.
Rajzoltunk egy házat, egy iskolát, közéjük egy hosszabb utat, amin az autó menne és egy rövidebbet az árkon át. Mérőszalagot elő, lemérve (nagyjából) a két út.
Majd jön a kérdés,
- ha lenne egy csiga, amelyik ugyanolyan gyorsan tud haladni mindig, vele mi lenne?
- A hosszabb úton hosszabb idő lenne odaérni. A rövidebb úton kevesebb idő lenne.
- Mi kell ahhoz, hogy a hosszabb úton ugyanannyi idő alatt érjen oda?
- Hát, fel kéne turbózni a csigát, hogy gyorsabb legyen. (rajzolunk turbócsigát :) )




Akkor írjuk ezt az egészet le. Miket vizsgáltunk:
Idő
Út
A gyorsaságot hívjuk most sebességnek.

Apa szól: szokott lenni az utakon egy tábla is.
- Tényleg, ami a sebességet megadja! Került egy tábla is a rajzra.
- Mit mutat ez a tábla? 
- Hogy milyen gyorsan lehet menni azon az úton. Mondjuk 50-nel.
- Igen, hogy egy óra alatt az autó hány kilométert tesz meg ezzel a sebességgel. Angliában vagy Ausztráliában mérföldben számolnak, ott mérföld/órában írják ki a sebességet, az azt jelenti, hogy egy óra alatt hány mérföldet tesz meg az autó. Tehát a 30 a táblán 30 km/h.


Anya megint írni szeretne, nézzük meg, mink van már.
- nevezzük most a játék kedvéért az utat sztrádának, és írjunk elé egy s-et, a táblán ez km volt
- az időnél az legyen t, mint angolul a time (azt ismerjük már) egyébként latinul tempus, ezt órában mérjük, és a táblán h a jele.
- és nézzük még, mi is volt? A sebesség: az legyen mondjuk v és km/h van az autó sebességmérőjén

akkor most írjuk le azt, ami a táblán volt: 30 km/h
km helyére írjunk s-et, a h helyére t-t, meg is van: s/t. Mit is határozunk meg, amikor ezt a képet látjuk? A sebességet. Írjuk elé a sebesség jelét: v - mert ezt találtuk meg, tegyünk közéjük egy egyenlőség jelet.

- Ha valami nagyon gyorsan mozog, akkor m/s is szoktunk számolni, mert például a fény vagy a egy nyílvessző sokkal gyorsabban mozognak, náluk egyszerűbb, ha nem órákban és kilométerekben számolunk.



Mit csináltunk? Beszélgettünk, játszottunk, méricskéltünk, rajzoltunk.

Nézzük meg mit írtunk? v=s/t
Megvan?

7. osztályos Fizika szerint: 
A sebesség megmutatja, hogy az időegység alatt a mozgó test mekkora utat tesz meg.
Jelev     
Mértékegysége:  [m/s]   vagy   [km/h]              1 m/s = 3,6 km/h
Kiszámításav = s/t             sebesség = út / idő

A megtett út kiszámítása: s = v*t
Az idő kiszámítása:           t = s/v

Lehetne ezzel még várni, de minek. Most ott a friss élmény, meg tudja magától fogalmazni, egy icipici összefoglalás kell csak. Ennyi :)

Megjegyzések