A fejtörő a nyulakról és a munkafüzetesítés

Feladtam egy feladványt, amit én is FB-on találtam, és mivel sikerült megfejtenem (többszörös próbálkozás után), rögtön rájöttem, hogy ez remek példa lesz arra, amit sok éve próbálunk otthontanulóként elmesélni a "nemtanulásról".

Szóval, kezdjünk hát neki!
A feladványom:
Деньги разлагают даже обезьян — DRIVE2
Itt van ez a játék. Napok óta köröz. Csak úgy fogadok el választ, ha meg is tudod indokolni és levezeted:

"A nyúl 6 elefántot látott, ahogy a folyó felé tartott. Minden elefánt látott 2 majmot a folyó felé. Minden majom a kezében egy papagájt tart.
Hány állat megy a folyóhoz?"

... és majd lesz konklúzió is.
Addig csak válaszokat várok

Bemutatok néhány választ:
Papagájok, Egzotikus, Ara, Állati, Madarak, Szerelem

  1. 1, a nyul, mert o a folyo fele tart, a tobbiek csak neznek es latnak ezt-azt. ;)
  2. A nyúl látott 6 elefántot. 6 elfi ment a folyóhoz. A többi állatról nincs meg ez az infó. A válasz 6 elfi
  3. 5 a nyúl + 2 majom akik+ 2papagájt visznek magukkal ök tartanak a folyó felé😉
  4. Általános iskolában megtanultam, hogy különbség van "a kérést elküldtük a központ felé" és "a kérést elküldtük a központba" között. A nyulat nem tudjuk, hova tart, úgyhogy nulla vagy egy. Vagy pedig a 6 elefántot nem tudjuk. Ekkor nulla és 6 között bármennyi. De maximum 6, mert vagy a nyúl vagy az elefántok a folyó FELÉ tartanak.
  5. A nyúl, miközben a folyó felé tartott látott mindenféle állatot, akikről nem lehet tudni, hogy állnak, vagy mennek valahova, de a nyúl biztosan a folyó felé halad... vagy tényleg, lehet, hogy az elefántok tartanak a folyóhoz... és a többiekről nem tudunk semmit. Szóval szerintem vagy a nyúl tartott, vagy az elefántok:) Korrigálnék! Azt, hogy a folyóhoz ment-e bármelyik, nem tudjuk...:)
  6. A nyúl megy a folyó felé vagy nem. A 6 elefánt megy a folyó felé vagy nem. Vagy az elefántok mentek a folyóhoz vagy a majmok. Sz is lehet hogy mindenki a folyóhoz ment. Sz biztos , hogy 6 elefánt van lehet 2 vagy 12 majom és közte bármi ( láthatta a 6 elefánt ugyanazt a 2 majmot) így papagájból is lehet 2-12 között bármennyi, de a majmok számával azonos. Csak azt nem tudom hogy a nyúl, elefánt, majom, papagáj ugyanazon élőhelyek járnak- e inni? Azt sem tudom, hogy matematikai, logikai vagy természet ismereti a kérdés , de jó! 🤔🤪
  7. 9 > 6 elefánt +2 majom +1 papagáj.
  8. 1 a nyúl. Mivel a mondat szerint ő ment a folyó felé, miközben látott 6 elefántot stb.
... és még lehetne sorolni a megoldásokat.


Alapvetően a feladványhoz rajtam kívül nem kér senki magyarázatot, csak egy számot. A hivatalos eredmény: 5 (öt)

Lehetne persze akár nulla, egy, öt, kilenc, stb. Lehetne, mert valójában mindegyik megoldás jó a kiírás szerint. Annyi, hogy tényleg oda kell figyelni az egyes szám többes szám rejtelmeire.

Ugyanez van sok helyen az iskolában, amikor a gyerekeknek meg kell tanulniuk munkafüzetül.

A leegyszerűsített rendszer azt várja el, hogy egy feladatra egy megoldás szülessen, egy sablon szerint legyen értelmezve. Ami alapvetően nem baj, ha pl. egy olyan munkaközösségről van szó, ahol munkafolyamatot kell megcsinálni mechanikusan, mert ha másképp oldod meg, akkor a következő láncszem borul. Vagy a műszakban utánad következő nem fogja tudni átvenni.

Én még emlékszem olyan matematika tanárra, aki feladta nekünk a feladatot, és azt mondta, hogy oldjátok meg. Ha valakinek más jött ki, kérte a levezetést, és ha az rendben volt, alátámasztott és értelmes, akkor elfogadta.

A tanítás sok helyen mechanikus munkafüzetül tanítást jelenti. És itt nem szeretnék differenciálni, hogy iskolai vagy otthoni, mert ebből a szempontból édes mindegy, hogy hol zajlik. Ez a fajta tanítási mód a jelen helyzetben végképp nem működik. A gyerekek elkezdenek differenciáltan reagáltan és megoldani feladatokat, amiket a munkafüzet-rendszer nem tud értelmezni.

A lényeg a miként!
A gyerekek alapvetően szeretik felfedezni a világot, és megtesznek mindent azért, hogy ez meg is valósuljon. Ha erre lehetőségük nyílik és megtapasztalhatták, hogy lehet és szabad. Lehet, hogy ehhez egyfajta átmeeti időszakra van szükség.

Nem minden gyerek és nem minden szülő számára megfelelő megoldás az otthontanulás, a szabadon tanulás.

Alapvetően ezt az egyik lényeges különbséget szerettem volna szemléltetni ezen a példán keresztül.

Kedves tanárok, tanítók, pedagógusok!
Használjátok a szupererőtöket a munkafüzetül tanítás helyett!!!

Megjegyzések